Det här inlägget skulle jag ha skrivit för länge sedan, anledningen till att det dröjt är att jag blir så förbannad när jag tänker på det och att jag nog skäms en aning för att ha gått på det. För normalt sett brukar jag aldrig prata med ”dom dära abonnemang-försäljarna” i galleriorna, men för drygt ett år sedan gjorde jag uppenbarligen det…
Min digitalbox började bli antik och jag hade tänkt uppdatera internetabonnemanget och passande nog hade ComHem, via MobilXpress i Kungens Kurva (drivs av ATB Group AB), ett finfint ”erbjudande” på en TiVo-box och uppgraderad internettrafik. Efter en snabb titt i datorn upplyste försäljaren, låt oss kalla honom Nabbe, mig om att eftersom jag var en trogen kund som dessutom glömt att avboka ett alltför digert programutbud så var jag berättigad till en mini-iPad om jag band upp mig för 24 månader.
Jodå, varningsklockorna ringde ordentligt redan då. Och när det sedan kastades diverse bonusprodukter som hörsnäckor och laddarset blev jag än mer skeptisk. Frågade tre gånger om jag behövde betala något extra för mini-iPaden. Nejdå, inte alls var svaret.
Fick ett kontrakt att skriva på. Gjorde så (2014-11-21) och det stod inget om att jag skulle betala extra för iPaden. Fick också en påminnelse att avboka det stora programpaketet inom tre månader eftersom jag inte ville ha det (kollar inte så mycket på TV). Men det var inga problem, det var bara att ringa och boka om. Kostnadsfritt.
Efter ett par månade kollade jag fakturan från ComHem och hade nu en ”förhöjd månadsavgift” på 250:- för internetabonnemanget.
Hmm…
Ringde upp ComHems kundtjänst och frågade vad det innebar. Först kunde de inte svara på det, men efter några irriterade frågor (om man tar betalt för något bör man väl rimligtvis veta kan jag tycka?) kom det fram att det var den där mini-iPaden som utgjorde den förhöjda avgiften.
250 kr/mån i 24 månader! Det blir 6000:- för en mini-iPad som kostar 2000:-. Det är innebörden av att inte kosta något.
Men det var inget ComHem kunde svara för eller ta ansvar för, det var försäljaren, dvs Mobilexpressens som stod för det (ComHem skickade bara ut fakturan i sitt eget namn…). Jag ringde upp dem och hade ett god dag-yxskaft-samtal som inte gav något, mycket på grund av att jag var så förbannad.
Jag skrev ett upprört inlägg på ComHems facebooksida 13-14 februari. Efter en del konversation fick jag förlängningsavtalet skickat till mig. Ett dokument jag aldrig sett och som inte heller är påskrivet! Jag fick dessutom bara orderbekräftelse på TiVo-boxen (21 nov), inget annat.
Fick rådet att ringa upp ComHems kundtjänst som då uppmanade mig att skriva en reklamation, vilket jag också gjorde. Där skrev jag att jag kan acceptera de nya abonnemangen men inte ockret på 250 kr/mån. Fick en notering att det var mottaget och jag skulle bli kontaktad. (Jag passade även på att säga upp det stora programutbudet och för att vara schyst fick jag det gratis, det kostade nämligen pengar tvärtemot vad Mobilexpressen sagt ).
Väntade i mer än tre veckor utan någon respons. Skickade då ett mejl via ComHems hemsida. Väntade en vecka men det blev ingen reaktion på det heller.
Ringde då kundtjänst som tyckte det var bra att jag hörde av mig (jovisst) och sa att de skulle skicka ärendet vidare till rätt avdelning som sedan skulle kontakta mig. Väntade i ytterligare två veckor. Inte ett ljud.
Första april 2015 skickar jag ett surt mejl till ComHem och avslutar med:
”Skicka mig kopior på de underskrivna avtal ni har på mitt abonnemang. Jag vill säga upp allt som finns och ta det här vidare.”
Dagen efter ringer ComHem upp. De hade inte gjort något åt mitt ärende eftersom det var Mobilexpressens ansvar. Men det var inget man orkade bemöda sig att meddela mig om! De sa nu att jag måste kontakta Mobilexpressen och göra en reklamation där. Samma dag skickar jag in en sådan via deras hemsida. Gissa om jag fick någon respons…
Den nionde april ringer jag upp Mobilexpressen och får prata med Nabbe. Jag får reda på att ”inget är gratis” (sic). De lovade dock att skicka en kopia på avtalet jag skrivit på. Det var ju uppenbarligen inte samma som ComHem hade.
Väntade i ytterligare två veckor utan att något hände. Skrev följande mejl till ComHem den tjugotredje april, det var en torsdag:
Det här börjar likna en fars (se historik i tidigare mejl nedan).
Efter telefonsamtal med er andra april kontaktade jag Mobilexpress, först via reklamation på deras hemsida (webformulär) 2 april. Föga förvånande fick jag ingen som helst respons. Ringde upp 9 april och pratade med försäljare ”Nabbe” eller liknande. Fick beskedet att ”ingenting är gratis”. De lovade dock att skicka en kopia på det avtal jag skrivit på. Det är två veckor sedan nu och jag har inte fått något och inte hört ett ljud i övrigt heller.
Jag tänker inte hålla på att tjata, så svårt kan det inte vara att få fram ett gällande avtal. Jag förutsätter att ni skickar det snarast, lämpligtvis ett som styrker att jag tagit en mini-iPad som tillval för tre gånger marknadspriset (dvs det som är specificerat på det ej påskrivna avtal ni skickade till mig via facebook 13-14 februari).
Huruvida det är Mobilexpress eller Com Hem som har avtalet är ert problem, ni debiterar mig och det är era produkter, hur ni organiserar er säljorganisation bryr jag mig inte om.
Det här känns fruktansvärt oseriöst och det går inte tolka som annat än att ni medvetet försöker lura fast era kunder.
Två dagar senare, lördag förmiddag, ringer ComHem och säger att de accepterar min reklamation. Jag hade laddat upp för ett nytt sursamtal och blev lätt ställd. Men så blev det, pengarna jag redan hade betalat fick jag tillbaka. Men jag säger inte tack.
I mina ögon är det här ett uppenbart fall av att medvetet vilja lura kunden. Såg på Konsumentverket att fler än jag drabbats av liknande saker i kontakt med Mobilexpressen eller om det nu MobilXpress de vill kalla sig. Jag har ingen aning om ComHem fortfarande anlitar dem som försäljare men oavsett vilket är deras nonchalans och ovilja att ens svara på mejl ohyggligt dåligt. Jag är faktiskt övertygad om att jag inte fått ComHems avtal (som jag inte skrivit på) så skulle jag aldrig sluppit ur den här fällan. De vet att de flesta inte orkar gå en match mot dem (ja, det är min högst subjektiva tolkning…).
Nu är jag fast i ett 24 månaders abonnemang men jag planerar ändå att byta leverantör när det är slut. Blir förbannad, ledsen och besviken av att man gör vad fan som helst för att tjäna pengar (inte för att jag är så naiv att jag tror någon annan leverantör är bättre).
Sådär, då var det sagt. Hoppas det kan hjälpa någon att inse att det inte är värt att ens prata med den här typen av försäljare.
Hej!
Jag har råkat ut för samma sak på Mobilexpess. Dem är sofistikerade försäljare som medvetet vill lura kunder. Oseriösa återförsäljare
ska utestängas från konsumentmarknaden.
Ja, man blir bara förbannad att det kan fortgå.
Bråkar just nu med mobilexpress som lovade mig en gratis dator om jag förlängde mitt bredband med 24 mån
Nu när jag läser avtalet hemma kostar dator 300kr/mån i24 månader
skamilgt företag
Lider med dig. Det är så jädra utstuderat och medvetet bedrägeri!!!
Har också råkat ut för Mobilexpress. Sitter fast med 24 månaders avtal med surfplatta, hörlurar och mobiltelefon. Fick dessa ”gåvor” för jag övergick till 3. Mina samtal med Mobilexpress för att komma till rätta med mina 24 månaders avtal ´för ”gåvorna” är av det absurda slaget.
Man blir helt galen på sånt här! Hoppas det löser sig på nåt sätt för dig
Samma sak hände oss. TIll råga på allt vill dom göra en värdeminskning eftersom jag skar upp tejpen för att se varan. Dom vill ha 799:- för att jag ersatte den tejpen med min egen tejp,när vi ville häva avtalet. Får se om detta går vidare till ARN vägrar att pröjsa ett öre för lite tejp när man som kund har rätt att öppna förpackningar och känna och se varan man köper. Dessutom ska vi inte prata om deras burdusa marknadsföring. Även priserna dom uggav på ”gåvorna” hade dom dubblerat. 24 månaders bindningstid skulle kosta ca 20000 :- för varor som man kan köpa för 5000:- i en seriös butik.
Det är sjukt att företag som uppenbarligen vill verka vara seriösa kan hålla på med sånt här skit !!!!
Nu tror jag inte ComHem eller 3 är största boven utan MOBXPRESS som helt klart kör med falsk marknadsföring, jag har själv råkat ut för dem o ångrade mig o har kanske lyckats häva ”gåvorna” som helt plötsligt fått kostnader o abonnemang hos 3. De raggar kunder i entrén o kallar sig ”butik utan väggar” o trixar proffentionellt in sig med den andra gåvan efter den andra o vad man än begär, till slut får kunden tro sig gjort en bra affär.
I mitt fall handlade jag snabbt senare på kvällen efter att tänkt efter o åkte dit med deras utgågna grejor dagen efter o krävde annullera abonnemang o ”gåvor”
Jo det skulle ju va så svårt men de skulle se vad man kunde göra o bad mig ta med deras ”gåvor” under tiden ”för de var ju mina”
Jag kollade priser o så på deras varor på nätet o de ” gåvorna” värderade de minst 3 dubbelt om de nu inte utgånget ur sortimentet hos seriösa handlare eller avsett som ”low budget” i ngt slovensk land. Kollade också ARN’s sida https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/ som de fick rakt upp i näsan. Där framgår att du alltid har rätt att ångra abonnemang, eloktronik, mobil osv inom 14 dgr oavsett avtalet sker i butik eller ”nasare” Man har rätt att kolla prylarna o därmed bryta tejpen med andra ord.
Jag lämnade deras skit där efter de hade annullerat abonnemanget ( skulle dock inte förvåna mig om det dyker upp en räkning från 3)
De oseriösa MOBILXPRESS hade också mage att kräva värdeminskning på ”gåvorna” enl deras prislista ca 10 timmar efter jag klagat!!!
MOBILXPRESS har i mitt fall utgett sig för att företräda Telenor (ren lögn, dubbelkollat) o att jag har återbäring att hämta, därav lockbetet med ”gåvorna”, vilket var första lögnen, sen priser o prestanda på deras skitgåver som helt plötsligt inte var gåvor utan minst sagt var värda skjortan.
Mitt råd till alla som läser det här är AKTA ER FÖR MOBILXPRESS, behöver du en kapitalvara så vänd dig till en seriös butik, du kan alltid förhandla dig till rätt rabatt spec om du är trogen kund.
AKTA DIG FÖR OSERIÖSA SÄLJARE SOM MOBILXPRESS, naturligtvis finns det liknande företag med samma affärsidé
Tveka inte att anmäla till ARN även om ångertiden gått ut, ju fler som yttrar sig så mycket mer har vi att vinna gentemot dessa oseriösa haffare som skor sig på alla oss spontant lurade individer. Gå gärna in på svartlista.se
VARNING FÖR MOBILXPRESS!!!!!!!!!!!!’!!!!!!
Hej Rolf!
Jo, jag håller med, Mobilxpress är de riktiga skojarna, men det är lika uppenbart att ComHem tycker att deras metoder är okej, det finns flera anmälningar som visar att mitt fall inte är en isolerad händelse. ComHem accepterar dessutom att de inte använder sig av riktiga avtal, och kan inte ens visa upp ett påskrivet sådant i mitt fall.
Jaja, blir sjukt trött på allt mygel. Tack för att du skrev.
/Maths
Hej Maths!
Tack för din kommentar o jag hoppas du kan sprida så mycket du kan.
Även om jag blir fri från dem så gör jag allt jag kan för att fälla dem.
Visst ComHem o 3 har ju inget emot att få nya bindande kunder, de bryr väl sig inte så mycket om etiken hur det går till? Och vill väl inte veta. MOBILXPRESS är ett fristående ”företag” men naturligtvis sanktionerade av ComHem o 3 i slutändan. Jag tror det är en stor härva där den ena hänvisar till den andra, Inte ens deras VD vill ge ut sitt namn när vi klagade ” det står på mailet” men vilket mail? Jag har ännu inte fått ngt mail. Jag trodde att god sed är att man presenterar sig, även om man har klagomål, Blir mer o mer förbannad ju mer jag tänker på hur många de lurat o kommer att lura. Kanske ett fall för ”Uppdrag Granskning” att försöka nysta upp?
Gjort lite efterforskningar. MOBILXPRESS ÄR INTE ETT REGISTRERAT FÖRETAG. Han som kallade sig VD är inte folkbokförd i Sverige.
De tycks gå under ATB Group AB, men deras VD o styrelseledamoter har helt andra namn än MOBILXPRESS ”VD”
Vår ”stjärnförsäljare”, som han kallade sig, har ett företag inom kyl-frys, städ, VVS och en massa annat men inte mobilbranschen.
Källa: Ratsit.se
Intressant. Såg också att Mobilexpress drivs av A3A Mobile Sweden AB som ingår i en koncern som är ett en radda med företag http://www.solidinfo.se/koncernstruktur/A3A-Trade-AB med en revisor aktiv i 343 företag vad det nu betyder …jaja … 😉
Hmm ja verkar vara en härva med bolag på bolag så de kan hänvisa runt. Tänkte först o främst få ”butiken utan väggar” utslängda från knalleland (det finns ingen butik som heter MOBILXPRESS på listan över butikerna där naturligtvis) o portade för evigt inte bara där utan helst överallt, men ack de bytar väl namn o kör på vidare med sitt skojeri utan skrupler. Tror det är en väldigt stor härva, kanske toppstyrt men kan inte låta bli skänka en tanke för deras fotfolk som förmodligen är ”hjärntvättade” o kanske inte inser det hela går ut på bondfångeri o lurendrejeri iskallt.
Kan bara hålla med. Lurendrejare!!! Och, ordentligt aggressiva. Jag blev rädd!
Har också råkat ut för mobilexpress i kungens kurva. Lurendrejare är dom liksom ett annan firma som heter mobilexperten. Håller på att bråka med 3 om skiten.
Ja, det är sorgligt att man nu nästan förväntar sig att bli lurad och att de stora företagen accepterar att ha den typen av försäljare
Både Com Hem och Telenor samarbetar fortfarande (2020) med företag som använder dylika försäljningsmetoder med ”gratis” utrustning som egentligen kostar. Rena lögner i luren alltså. Jag vet att man inte ska prata med försäljare men många av mina kunder och bekanta har gått på niten. En jurist jag känner hade t.ex. köpt onödiga abbonemang som inte användes för 3000;- i månaden och först när han hotade med att dra det till domstol gav de med sig.
Precis enligt regelboken går de hårdare mot företag eftersom det är svårare att säga upp ett företagsavtal. Rena maffiametoder. Hells Angels. Fast som det ser ut nu hade jag betydligt hellre tagit en öl med den lokala Hells-ledaren på den lokala krogen än att prata med en av dessa försäljare.
Fördjävligt sorgligt är vad allt är. Förbjud all uppsökande försäljningsverksamhet säger jag. Eventsälj, galleriasälj och telefonsälj bort!
Ja, det är ett jädra otyg