Därför skrämmer Hamilton mig…

MNIL4315

Reflektioner av tillvaron….

Äsch, DN debatt ville inte ha min replik, jag var försent ute. Mer namnkunniga människor hade redan varit framme 🙂 Men nu har jag ju ändå skrivit det så den får publiceras här istället. Det var en bra skrivövning att argumentera med en begränsad mängd tecken om inte annat.

Det är anmärkningsvärt hur en professor kan åstadkomma en så endimensionell analys som Hamilton gör i sin debattartikel 8/2. Han sågar den svenska köttprotektionismen och vurmar för frihandel och viftar nonchalant bort alla problem. Det är beklämmande hur Hamilton inte alls verkar förstå allvaret med antibiotikaresistens hos bakterier.

Det är inte science fiction, redan idag avlider 50 000 i EU/USA och 700 000 globalt på grund av resistens. En siffra som beräknas stiga till 10 miljoner 2050 med enorma kostnader som följd. Till exempel kostar bara ett enda fall av MRSA på ett vårdboende en miljon kronor. Fler och fler bakterietyper blir resistenta mot allt fler antibiotikum och det är längre inte någon fantasi att vissa sjukdomar inte går att behandla.

Lägg därtill att endast sex större läkemedelsbolag fortfarande forskar i ämnet. Bristen på ”intresse” beror inte på ondska utan för att marknadens spelregler är sådana. Antibiotikaforskning är helt enkelt svårt att räkna hem ekonomiskt, det är inget vänsterflum utan fakta och inget som det hymlas med i branschen1. Vi är i skriande behov av nya behandlingsalternativ men det möts inte upp av det som finns i forskningen.

Både magnituden av problemet och bristen på åtgärder har vi marknadsekonomin att tacka för till stor del. Det är ingen slump att de som har den minst reglerade hanteringen av antibiotika också har störst problem (som förstås inte håller sig inom gränserna). Det är varken ett nytt eller förvånande problem men vi har länge valt att sopa det under mattan. Hamiltons text visar att han inte ens vill titta under mattan trots att den är alldeles knölig av akuta problem.

Ett hundratal vetenskapliga artiklar påvisar ett samband mellan antibiotika i djurhållningen och problem hos människan. Värst i det avseendet i EU är Cypern, Italien och Spanien. I USA är problemet än värre. 70% av all antibiotika ges där till djur främst i förebyggande syfte. FDA har uppmanat industrin att minska användningen men det har istället ökat (och det är inte första gången frivilliga försök att reglera kemikalier har misslyckats i USA, de har flera gånger uppmanat industrin att minska på användandet av antibiotika till djur men det har inte haft minsta effekt ).

Att vi har all anledning att misstro frihandelsavtalet med USA blev om inte annat klart när EU införde sin nya kemikalielagstiftning REACH. Efter påstötningar från kemikalielobbyn gick USA:s utrikesminister aktivt in och motarbetade EU:s lagstiftning.

The Guardian har dokument som visar att EU redan vikt ner sig i TTIP-förhandlingarna gällande hormonstörande/cancerogena pesticider. Det skulle annars få ”vittgående konsekvenser” angående avtalet.

Hamilton vill tydligen att vi helt bortser från ovanstående problem, genom frihandel ska vi istället prioritera att få ännu billigare kött. Konsekvenserna kan mycket väl bli att vi får välja bort sjukvården som vi känner den idag. Det är verkliga problem. Och då har jag inte ens nuddat vid ord som klimat och etik. Att Hamiltons nyliberala frihandelsvision ska fixa problemen av sig själv är rena rama fantasier.

____________________________________

1 För att ge ett exempel kan vi jämföra två nya läkemedel som båda är efterlängtande och banbrytande:
-Sirturo, ett antibiotikum mot tuberkulos med nytt angreppssätt tillverkat av J&J, den första på över 40 år. Beräknades sälja för 75 miljoner dollar per år 2014.
-Sovaldi, Gileads medicin mot hepatit C. Beräknad försäljning 8 miljarder dollar år 2014. Det motsvarar 1000 dollar per piller. Jag hörde någonstans att en hel behandling kostar runt en miljon här i Sverige (men ta det med en nypa salt…)

____________________________________

Hela Hamiltons artikel är för övrigt en orgie i nyliberala önskedrömmar som låter bra i teorin men bara stämmer om man blundar för stora delar av verkligheten. Till exempel skyller han delar av flyktingströmmen på de höga kött-tullarna och att det är en anledning till att nordafrikanska bönder inte kan leva kvar hemma eftersom de inte kan sälja i EU. Det låter förstås rimligt men verkligheten visar tydligt att det inte är så enkelt. Låga tullavgifter på kläder och mobiltelefoner har i alla fall inte hjälpt textilarbetare i Pakistan och Indien eller Apple-tillverkare i Kina. Och det saknas inte intäkter i de branscherna direkt. Kolla gärna in Last Week Tonight om ”Fashion”, John Oliver är grymt kul

 

 

Zika-konspirationen sprider sig likt ett virus…

Så har ännu ett insektsburet virus hamnat i rampljuset, den här gången heter det Zika och sprids av vissa myggarter. Anledningen till oron är att flera brasilianska barn fötts med onormalt små hjärnor (mikrocefali) som nu alltså kopplas till Zika-viruset.

Och vips så sprids konspirationsteorierna över världen snabbare än Zikaviruset själv. För här lurar både genmodifierade myggor, otestade vaccin och Bill Gates i vassen. Men det är förstås inget gammelmedia rapporterar om. Men sådan tur att det finns dem som säger som det är, dem som vågar säga sanningen om det myndigheterna håller undan för dig…

Ähum.

Enligt den brittiska tidningen Business Insider började det hela med ett inlägg på Reddit.

Ett av målen med att bekämpa insektsburna sjukdomar som bland annat dengue-feber och malaria är att minska förekomsten av de myggor som sprider sjukdomarna. Biotechföretaget Oxitec har försökt uppnå detta genom att genmodifiera hannar av myggarten Aedes aegypti som ger avkomma som dör innan de når vuxen ålder. Tanken är alltså att släppa ut dem i det fria för att de ska para sig med de befintliga honorna och därmed hejda deras förökning. I ett pilotprojekt i kampen mot denguefeber lyckades de få ner myggpopulationen med hela 95% år 2011.

Detta projekt utfördes just i Brasilien där nu Zika-viruset härjar. Och Oxitec utökar nu programmet i Brasilien… Ett företag som är sponsrat av Bill & Melinda Gates Foundation. Enligt Reddit-inlägget (och myriader av andra sajter) så har detta mixandet med gener nu slagit tillbaka mot oss själva.

Zika-viruset har funnits länge (isolerades 1947 tror jag) och epidemiska utbrott har brutit ut tidigare, bl a i Franska Polynesien 2013-14. Och hur kommer det sig, frågar sig Reddit-skribenten, att inga mikrocefali-fall noterades där men nu helt plötsligt i Brasilien? Skumt. Och ja, det är ju faktiskt en rimlig fråga.

Det statsfinansierade Russia Today plockade snabbt upp tråden: “GMO mosquitoes could be cause of Zika outbreak” och en dag senare dök historien upp i den kanske inte så seriösa tidskriften Daily Mail:

“Are scientists to blame for Zika virus? Researchers released genetically modified mosquitos into Brazil three years ago.”

Och snöbollen växer, om anti-GMO-rörelsen är på tårna så är anti-vaccin-mobben förmodligen än värre. Nu kan man läsa att det kanske rent utav är vaccinet DTaP (kombinerat kikhosta-, stelkramp och difterivaccin) som är orsaken eftersom det började ges till gravida kvinnor 2014 i Brasilien.  Och ser man på, spåren leder ännu en gång tillbaka till Bill Gates, kungen av rashygien och vacciner För visst har de fått bidrag av Bill & Melinda Gates Foundation dem också.

Eller så är det en cover-up för användandet av pesticider

The word is out. The real truth is out.

Eller?

Visst är det sant att man inte kunnat bevisa sambandet mellan Zika-viruset och mikrocefali, de indicier man bygger det hela på är att man hittat viruset i livmodern på två kvinnor som fått missfall, man har även hittat höga nivåer av virus i hjärnan hos två barn som dog strax efter födseln. Likaså har forskare identifierat virus i fostervätskan hos mammor vars foster diagnostiserats med deformerade hjärnor.

Och vad det gäller utbrottet i Franska Polynesien noterade man mycket riktigt inga fall då epidemin varade men efter det som nu hänt i Brasilien har man undersökt saken närmare. European Centre for Disease Prevention and Control uppger att 17 fall av mikrocefali faktiskt inträffade då.

Argumenten efter argument i Reddit-artikeln visar sig inte hålla, en genomgång finns att läsa på the Mad Virologist sida

Det är som sagt mycket som inte är känt, men forskarvärlden verkar vara ganska ense om att dessa konspirationsteorier är rent nonsens. Sen kan man ju välja att tro på vandrande myter eller vänta på riktiga bevis…

Det är helt upp till dig.

Hur ComHem och Mobilexpress grundlurar dig…

Det här inlägget skulle jag ha skrivit för länge sedan, anledningen till att det dröjt är att jag blir så förbannad när jag tänker på det och att jag nog skäms en aning för att ha gått på det. För normalt sett brukar jag aldrig prata med ”dom dära abonnemang-försäljarna” i galleriorna, men för drygt ett år sedan gjorde jag uppenbarligen det…

Min digitalbox började bli antik och jag hade tänkt uppdatera internetabonnemanget och passande nog hade ComHem, via MobilXpress i Kungens Kurva (drivs av ATB Group AB), ett finfint ”erbjudande” på en TiVo-box och uppgraderad internettrafik. Efter en snabb titt i datorn upplyste försäljaren, låt oss kalla honom Nabbe, mig om att eftersom jag var en trogen kund som dessutom glömt att avboka ett alltför digert programutbud så var jag berättigad till en mini-iPad om jag band upp mig för 24 månader.

Jodå, varningsklockorna ringde ordentligt redan då. Och när det sedan kastades diverse bonusprodukter som hörsnäckor och laddarset blev jag än mer skeptisk. Frågade tre gånger om jag behövde betala något extra för mini-iPaden. Nejdå, inte alls var svaret.

Fick ett kontrakt att skriva på. Gjorde så (2014-11-21) och det stod inget om att jag skulle betala extra för iPaden. Fick också en påminnelse att avboka det stora programpaketet inom tre månader eftersom jag inte ville ha det (kollar inte så mycket på TV). Men det var inga problem, det var bara att ringa och boka om. Kostnadsfritt.

Efter ett par månade kollade jag fakturan från ComHem och hade nu en ”förhöjd månadsavgift” på 250:- för internetabonnemanget.

Hmm…

Ringde upp ComHems kundtjänst och frågade vad det innebar. Först kunde de inte svara på det, men efter några irriterade frågor (om man tar betalt för något bör man väl rimligtvis veta kan jag tycka?) kom det fram att det var den där mini-iPaden som utgjorde den förhöjda avgiften.

250 kr/mån i 24 månader! Det blir 6000:- för en mini-iPad som kostar 2000:-. Det är innebörden av att inte kosta något.

Men det var inget ComHem kunde svara för eller ta ansvar för, det var försäljaren, dvs Mobilexpressens som stod för det (ComHem skickade bara ut fakturan i sitt eget namn…).  Jag ringde upp dem och hade ett god dag-yxskaft-samtal som inte gav något, mycket på grund av att jag var så förbannad.

Jag skrev ett upprört inlägg på ComHems facebooksida 13-14 februari. Efter en del konversation fick jag förlängningsavtalet skickat till mig. Ett dokument jag aldrig sett och som inte heller är påskrivet! Jag fick dessutom bara orderbekräftelse på TiVo-boxen (21 nov), inget annat.

ComHem förlängavtal

Fick rådet att ringa upp ComHems kundtjänst som då uppmanade mig att skriva en reklamation, vilket jag också gjorde. Där skrev jag att jag kan acceptera de nya abonnemangen men inte ockret på 250 kr/mån. Fick en notering att det var mottaget och jag skulle bli kontaktad. (Jag passade även på att säga upp det stora programutbudet och för att vara schyst fick jag det gratis, det kostade nämligen pengar tvärtemot vad Mobilexpressen sagt ).

Väntade i mer än tre veckor utan någon respons. Skickade då ett mejl via ComHems hemsida. Väntade en vecka men det blev ingen reaktion på det heller.

Ringde då kundtjänst som tyckte det var bra att jag hörde av mig (jovisst) och sa att de skulle skicka ärendet vidare till rätt avdelning som sedan skulle kontakta mig. Väntade i ytterligare två veckor. Inte ett ljud.

Första april 2015 skickar jag ett surt mejl till ComHem och avslutar med:

”Skicka mig kopior på de underskrivna avtal ni har på mitt abonnemang. Jag vill säga upp allt som finns och ta det här vidare.”

Dagen efter ringer ComHem upp. De hade inte gjort något åt mitt ärende eftersom det var Mobilexpressens ansvar. Men det var inget man orkade bemöda sig att meddela mig om! De sa nu att jag måste kontakta Mobilexpressen och göra en reklamation där. Samma dag skickar jag in en sådan via deras hemsida. Gissa om jag fick någon respons…

Den nionde april ringer jag upp Mobilexpressen och får prata med Nabbe. Jag får reda på att ”inget är gratis” (sic). De lovade dock att skicka en kopia på avtalet jag skrivit på. Det var ju uppenbarligen inte samma som ComHem hade.

Väntade i ytterligare två veckor utan att något hände. Skrev följande mejl till ComHem den tjugotredje april, det var en torsdag:

Det här börjar likna en fars (se historik i tidigare mejl nedan). 

Efter telefonsamtal med er andra april kontaktade jag Mobilexpress, först via reklamation på deras hemsida (webformulär) 2 april. Föga förvånande fick jag ingen som helst respons. Ringde upp 9 april och pratade med försäljare ”Nabbe” eller liknande. Fick beskedet att ”ingenting är gratis”. De lovade dock att skicka en kopia på det avtal jag skrivit på. Det är två veckor sedan nu och jag har inte fått något och inte hört ett ljud i övrigt heller. 

Jag tänker inte hålla på att tjata, så svårt kan det inte vara att få fram ett gällande avtal. Jag förutsätter att ni skickar det snarast, lämpligtvis ett som styrker att jag tagit en mini-iPad som tillval för tre gånger marknadspriset (dvs det som är specificerat på det ej påskrivna avtal ni skickade till mig via facebook 13-14 februari).  

Huruvida det är Mobilexpress eller Com Hem som har avtalet är ert problem, ni debiterar mig och det är era produkter, hur ni organiserar er säljorganisation bryr jag mig inte om.  

Det här känns fruktansvärt oseriöst och det går inte tolka som annat än att ni medvetet försöker lura fast era kunder.

Två dagar senare, lördag förmiddag, ringer ComHem och säger att de accepterar min reklamation. Jag hade laddat upp för ett nytt sursamtal och blev lätt ställd. Men så blev det, pengarna jag redan hade betalat fick jag tillbaka. Men jag säger inte tack.

I mina ögon är det här ett uppenbart fall av att medvetet vilja lura kunden. Såg på Konsumentverket att fler än jag drabbats av liknande saker i kontakt med Mobilexpressen eller om det nu MobilXpress de vill kalla sig. Jag har ingen aning om ComHem fortfarande anlitar dem som försäljare men oavsett vilket är deras nonchalans och ovilja att ens svara på mejl ohyggligt dåligt. Jag är faktiskt övertygad om att jag inte fått ComHems avtal (som jag inte skrivit på) så skulle jag aldrig sluppit ur den här fällan. De vet att de flesta inte orkar gå en match mot dem (ja, det är min högst subjektiva tolkning…).

Nu är jag fast i ett 24 månaders abonnemang men jag planerar ändå att byta leverantör när det är slut. Blir förbannad, ledsen och besviken av att man gör vad fan som helst för att tjäna pengar (inte för att jag är så naiv att jag tror någon annan leverantör är bättre).

Sådär, då var det sagt. Hoppas det kan hjälpa någon att inse att det inte är värt att ens prata med den här typen av försäljare.

Nepal, utsläpp och annat …

Jag råkade boka en trekkingresa till Nepal i april, ska bli så jädra häftigt. Den är arrangerad av äventyraren Annelie Pompe som precis genomfört the 7th Summit dvs bestiga högsta berget på varje kontinent.

I trekkingresan ingår en topptur på Yalung Ri på 5600m så det blir en del traskande med ryggsäck här hemma nu. Bestigit de skräckinjagande höjderna Nybyhov och Hammarbybacken flera gånger 🙂 Hinner bli en del filosoferande när man är ute och går 3-5 h. Förra helgen var det kallt och det vällde ut rök från alla skorstenar.

MNIL3780

Fossila bränslen innehåller en hel del svavel som vid förbränning bildar svaveldioxid som i sin tur blir till svavelsyra när det reagerar med vatten. Det är en av de starkaste syrorna som finns (samma som finns i bilbatterierna). Bara Kinas svavelutsläpp motsvarar i runda slängar 40 Globenarenor fyllda med koncentrerad svavelsyra!

MNIL3807

USA hade en gång i tiden lika stora svavelutsläpp som Kina nu har men de har mer än halverats (liksom i EU) efter regleringar och innovationer. Det tog dock typ 20 år från det man i stora drag visste vad det ställde till med i naturen innan regleringar infördes (tragikomiskt var det skogsdöden på 80-talet som fick politikerna att agera, en skogsdöd som man nu vet förmodligen inte orsakades av just svavelutsläppen…).

Men det var stort motstånd att göra något med argument som: vi vet inte säkert att det är ett problem, kostnaderna blir astronomiska, företag skulle gå i konkurs, jobben skulle försvinna, energipriserna skjuta i höjden.

Men det blev inte så, energipriserna sjönk till och med. Visst kostar det en del att investera i ny utrustning etc men det blev inte så dyrt som konservativa krafter larmade om.

Känns mönstret igen?

Samma skiva har spelats upp vad det gäller DDT, freoner, bly, klimatförändringarna, klorerade produkter osv osv. Det har gått mycket snabbare och blivit mycket billigare än beräknat i alla dessa fall. Och det är samma människor som protesterar, de sitter inte sällan i näringslivets toppskikt.

Jag är för frihet och nyskapande. Att drivna människor ska bli belönade. Men i mina ögon är det inte vad storföretagen står för. Bara se på läkemedelsbranschen, trots astronomiska vinster har antalet nya intressanta strukturer från storbolagen minskat med hälften sedan 1997. Bonusar och aktieutdelningar har ändå stigit som raketer medan forskning läggs ner världen över och istället utförs av småbolag med lånade pengar. Som allting annat nuförtiden.

Människor som blint tror på en evig exponentiell tillväxt. Nej, det är inte dem som står för nytänkande och innovationslusta (bortsett från diverse finansiella instrument) i min bok. Och det är inte dem som jag vill ska sitta ensamma i förarsätet.

Världens skuldberg är 2,5 ggr större än världens BNP. Och derivathandeln (läs förflytta risker med hjälp spel och dobbel…) på det är uppe i 553 triljoner dollar. Ungefär samma förhållanden som vid bolånekraschen när det smällde sist, fast nu i större skala. Kejsarens nya kläder i kubik.

Nej, jag har inte förtroende för människor som på allvar tycker att läkemedelsbranschen är i kris och att politikerna måste göra något. En kris som ser ut så här: GlaxoSmithKline omsätter 180 miljarder kronor med en vinst på 30 miljarder, Roche 376 miljarder/80 miljarder i vinst, Bayer 376 miljarder/22 miljarder i vinst, Novartis 464 miljarder/100 miljarder i vinst och så vidare.

Och ändå är det ”den enda vägen”. Och politiker måste göra något. Sänk skatterna. Sänk minimilönerna och öka utdelningarna. Skapa fler jobb när mångmiljardföretag sparkar på löpande band.

Därför tycker jag det är skrämmande när hela sociala mediehavet och näringslivstopparna stormar när Wallström kritiserar Saudiarabien för bristen på mänskilga rättigheter, samtidigt som ingen reagerar när det enda som krävdes för att dåvarande regering (moderaterna) skulle ändra åsikt i vapenavtalet med Saudi var ett brev från herr Wallenberg.

Vem sitter på den egentliga makten?

Ja, lite sånt där flyger omkring i min hjärna när jag är ute och går. Skadad, javisst 🙂

Nu ska jag packa och dra iväg till Trysil och åka skidor:

MNI_6778 web

 

Välkommen You Brave New World

2015 år e Kr. Nutid, idag.

152 år efter Henry Ford -Du sköna nya värld-tid.

Polen följer Ungern, rensar i författningsdomstol och hotar media, stoppar teatrar som inte behagar herr Kulturministern. ”Om medierna inbillar sig att de ska fortsätta kritisera oss, är det bäst för dem att de tänker om.”

I Spanien hotar mångmiljonböter om du protesterar mot regeringens politik. Helt utan domstolsförhandling. Inom EU. Knappt en notis i omvärlden.

I Danmark får polisen råna flyktingar.

Europa längtar efter det som en gång varit. Med högerarmen i skyn. Trots att facit finns. Trots att vi vet vad det leder till.

I ankdammen anser sig vissa tillhöra eliten . Precis som förr.

Amazon, WalMart, skapar vinster i miljardklassen. Och jobb. I massor. Låga ingångslöner fixar saken. Ner till 10 000:-/mån är rimligt anser Svenskt Näringsliv. Frågan är inte svart-vit, men vart vill vi nå? Följ med på en tur hos: Amalgamated Product Giant Shipping Worldwide Inc.
Den nya lösningen? Den nya sanningen?

Huxley, yes there they are: Gamma, delta, epsilon. Serving alfa and beta.

Det viktigt att behålla nyckelpersonal. Så står det i power-point presentationen. Samtidigt, i samma företag: PhD, doktor, Fil Mag. Det är inte bara lågutbildade som jobbar kvartalsvis. Får reda på om man har en fortsatt tjänst dagen innan den gamla går ut. Flexibilitet är a och o. Eller hur? Men för vem?

Var det den flexibiliteten som skapade utveckling? Gemenskap och vi-känsla. Innovation och lust. Var det vinster som skapade Losec och Lidokain? Effektivitet och minutiös redovisning av varje sekund.

Tänk om det var tvärtom? Tänk om det inte var så svart-vitt.

Tänk om

Tänk om Du Sköna Nya Värld redan är här.

Var det vad vi ville ha?

 

 

Att få någon att börja läsa…

Ibland får man oväntade och glädjande inlägg på Facebook. Som häromdagen när en ”författarkollega på nätet” Eva Fridén Kvist skrev så här:

”Innan jag kryper ner hos de yngsta två som ockuperat sängen, vill jag bara tacka några av mina författar-/skribentvänner för deras omedvetna insats för att få vår läsovillige tonårsson att börja sluka böcker. …

Från djupet av ett litteraturknarkares/språknörds/språklärarwannabees hjärta – Tack, för att ni gjort det ‘omöjliga’, möjligt!

B.L.Ö.H. Själseld och Stjärnklart/fall har äntligen fått 14-åringen på fall!”

Riktigt kul att få göra en insats 🙂

Själseld 5 okt 2011 eld

Skänk en slant, få en bok eller två…

Hittade tio ex av min debutbok Själseld i garderoben och där gör de ju ingen glad. Många är i behov av både det ena och det andra i dagar som dessa, så kanske kan böckerna inbringa några kronor till bättre behövande istället för att ligga och damma?

Jag lägger till tio ex av Minotauros Tårar och har därmed tio paket á två böcker att skicka till någon som är intresserad. Om det är du, skänk minst 250:- till Röda Korset (http://stod.redcross.se/), visa mig ett kvitto så skickar jag dig ett paket (dvs en Själseld och en Minotauros Tårar). Blir ju några kronor i alla fall…

Först till kvarn…

mattanurret@hotmail.com

Mino-o-Sjalseld-II

Hälsningar

Maths och Mörkersdottir Förlag

 

Fin recension av Minotauros Tårar i Tidningen Kulturen

Tidningen Kulturen publicerade idag en recension av Minotauros Tårar. Första och hittills enda (jag har ju inte direkt marknadsfört den så hårt…) men den gjorde mig riktigt glad. Läs hela recensionen av Elisabeth Brännström här.

Ett utdrag:

”Mats Nilsson har skrivit en spännande och välskriven roman med många bottnar. Berättelsen håller ett bra tempo, spänningsläget upprätthålls fram till sista sidan och ”Minotauros tårar” är definitivt en bladvändare som det är svårt att lägga ifrån sig. Det historiska perspektivet ger ett extra djup till berättelsen om Walter och den stora skuld han varit tvungen att bära på genom livet. … Frågeställningarna i romanen känns också påträngande angelägna.”