Ska vi leka klimatkonspiration? Del II, om NIPCC

I den stående förklaringsmodellen om att klimathotet är en enorm konspiration brukar det heta att IPCCs forskare är köpta och gör det för att få anslag till sin forskning. Emot dem står, enligt det här narrativet, ett litet antal oberoende forskare som likt Asterix och Obelix kämpar mot övermakten. I denna verklighet sammanfattas klimatvetenskapen i en NIPCC-rapport där N:et står nongovernmental (till skillnad från IPCC). Där dras helt andra slutsatser jämfört med vad den ”etablerade vetenskapen” säger och till exempel professor emeritus Gösta Pettersson refererar ofta till den i sin bok Falskt Alarm.

I mitt föregående inlägg, visade jag att fossilindustrin pumpat in enorma belopp i den här debatten via olika tankesmedjor och lobbyorganisationer. Men det är svårt för dem att vinna gehör om de inte har forskare med akademiska meriter att stödja sig på.

Jag jobbar själv inom en bespottad industri (läkemedel) men att forskare får pengar från industrin bevisar ingenting i sig och det är tvärtom en välbehövlig del av utvecklingen. Men det kan onekligen uppstå en del intressekonflikter som i vissa bevisliga fall inte hanteras bra. Så låt oss titta på några av de ”oberoende forskarna” som dissar klimathotet.

Nej, jag anklagar dem inte för fusk och tycker ordentligt publicerad vetenskap ska bemötas med samma mynt oavsett författare (vilket jag försökt göra i de flesta av mina inlägg, men det är så oändligt mycket av det som framförs i den här debatten som inte finns bekräftat i vetenskapliga publikationer). Jag vill bara peka på det här med frihet från intressekonflikter jämfört med forskarna som får statliga anslag, sen får ni dra era egna slutsatser.


Först ett smakprov från tre välkända figurer i klimatdebatten och sen NIPCC:

Richard Lindzen, numera pensionerad professor vid Harvard. Publicerat flera artiklar via Cato Institute som finansierats av fossilindustrin och är listad som ”Expert” vid flera av dessa konservativa tankesmedjor. Lindzen har fakturerat gas- och oljeföretag $2500 per dag i konsultarvode. I en rättegång 2018 erkände han att han avlönats med $25 000 per år från Cato Institute sedan 2013 och hade även fått $30 000 från Peabody Coal.


Judith Curry, f d professor vid Georgia Institute of Technology. ”Hoppade av” akademin för att satsa på sitt privata företag 2017. Svarade Scientific American att hon mottog en del pengar från oljeindustrin via sitt företag.

“I do receive some funding from the fossil fuel industry. My company…does [short-term] hurricane forecasting…for an oil company, since 2007. ”

Hon skrev en rapport 2018 om havsnivåer etc som går rakt emot de slutsatser IPCC, WMO och AMS drar. Skriver på sin blogg att hon gjort det för att hennes företags klienter ville ha en sådan rapport trots att hon (också enligt egen utsago) inte är expert på området.


Patrick Michael, har publicerat flertalet klimatartiklar och är en aktiv kommentator på Fox News och andra konservativa medier. Har fått $100 000 av Rural Electric Association för att bekämpa ”alarmisterna” i en aktion ihop med Koch Industries och Competetive Institute. Har offentligt sagt att cirka 40% av hans finansiering kommer från fossilindustrin och han kan länkas till en lång rad konservativa tankesmedjor.

Redan 1994 fanns han listad som medlem i The Advancement of Sound Science Coalition (TASSC), en industrifinansierad grupp som skapades för att så tvivel om tobaks negativa hälsoeffekter, även om man kanske kan tycka att det skulle ligga utanför hans expertområde…  Läs mer här (Climate Investigations Center).


 

Sturehof, Södertälje, Sweden

NIPCC

IPCCs rapporter känner väl alla till men i klimatdebattens parallella verklighet finns det även NIPCC-rapporter, där N:et står för non-governmental och verkar tolkas av många som att det ska vara oberoende forskare bakom spakarna. Det är ett initiativ som drivs av Heartland Institute och några andra tankesmedjor med kopplingar till fossilindustrin. Vi kan väl ta en titt på författarna, (som listas som NIPCC-Scientists på Heartlands hemsida i september 2019).

De är ett trettiotal varav:

-en tredjedel är ekonomer, PR-folk eller politiker

-tre är pensionerade militärer utan koppling till klimatforskning

-en kanske två kan väl sägas ha sysslat med klimatforskning i modern tid och det är få med dokumenterad naturvetenskaplig expertis som ens har en antydning till att ha sysslat med klimatrelaterad vetenskap

-alla har kopplingar till organisationer vars hela existens bygger på anti-regleringspolitik och ekonomi (och som helt eller delvis finansieras av fossilindustrin)

-några av dem var med att dra upp riktlinjerna för tobaksbolagens kamp mot vetenskap som visade att passiv rökning var skadligt, bolag som senare dömdes för konspiration mot det amerikanska folket

 

Innebär det automatiskt att de har fel? Nej, men nu handlar det här om trovärdighet och ett svar på alla anklagelser om att IPCCs forskare är korrupta och köpta och resten är Asterix och Obelix. Om man får ihop en världsomspännande konspiration rörande IPCC borde nedanstående sätta fantasin i sken kan jag tycka…

Så här recenserade självaste Lennart Bengtsson (svensk forskare som många pseudoskeptiker tycker man ska lyssna på) NIPCC-rapporten 2011:

På detta sätt fortsätter argumentationen sida upp och sida ned. Man har systematiskt och säkert avsiktligt letat upp artiklar som stöder en, som det förefaller, förutfattad uppfattning att någon egentlig klimatändring inte föreligger och om det så skulle vara då är en ökad mängd koldioxid i alla fall gynnsamt.

Man kan knappast undgå tanken att NIPCC är ett tydligt beställningsarbete där kravet har varit att visa att växthusgasökningen och speciellt koldioxidökningen är harmlös med en obetydlig effekt på klimatet. Och om det skulle ha någon effekt så är denna huvudsakligen positiv.

För seriösa medborgare kan jag bara föreslå att ignorera denna tvivelaktiga rapport och vänta på IPCCs nästa utvärdering 2014.

Och hur kan det bli så? IPCC:s senaste rapport AR5 från 2013 refererade till över 9000 vetenskapliga artiklar. NIPCC:s rapport från samma år refererade till 72 stycken enligt National Center for Science Education. Jag har inte räknat själv men skummat igenom NIPCC-rapporten och det låter som en trovärdig siffra.

Men för all del, gör en egen bedömning, lista tagen från Heartland Institutes hemsida 2019-09-29:


Lead Authors

Fred Singer. Fysiker och nestor i den här branschen, har agerat ”akademisk expert” och protesterat mot ”mainstream” vetenskap om passiv rökning, freoner och ozon, surt regn från svavelutsläpp bland annat. Imponerande att han fortfarande håller igång (född 1924). Har svängt fram och tillbaka i frågan om han fått pengar från fossilindustrin men läckta dokument visar att han fått $5000 i månaden från Heartland Institute. Singer grundade Science and Environmental Policy Project och NIPCC och kan kopplas till en lång rad konservativa tankesmedjor som fått pengar från diverse olika oljebolag. Blev professor vid den libertianska  tankesmedjan Institute of Humane Studies som finansieras av Koch Foundation.

Roger Bezdek, är ekonom och inte klimatforskare. Har jobbat som konsult (driver Management Information Services, Inc.) åt diverse företag inom fossilindustrin.

Craig D. Idso. PhD i geografi, men är sen 2011 inte kopplad till något universitet. Grundare av lobbygruppen Science and Public Policy Institute som 2014 hade en inkomst på $670 000 vilket gav Idso $130 000 om året och hans fru $120 000 som dess sekreterare. Listad på Cato Institutes hemsida. Läckta dokument från 2012 visar att han fått $11600 i månaden från Heartland Institute. Jobbat för Peabody Energy, Western Fuels Association och Cenosphere. Ingen klimatforskare vad jag kan se.

David Legates, associate professor geology. Han är listad som senior scientist vid Marshall Institute, research fellow vid Independent Institute och Competitive Enterprise Institute som alla fått pengar av ExxonMobil. Marshall Institute fick till exempel £51 000 för sitt ”Global Climate Change Program” 2003. Ingen aktiv klimatforskare.


Chapter lead authors:

Dennis Avery, jordbruksekonom. The Heartland Institute. Redaktör för Global Food Quarterly för Hudson Institute (”fri-marknads-tankesmedja” som bl a finansieras av Koch Brothers). Enligt Google Schoolar har han inte publicerat några klimatartiklar i peer-reviewade vetenskapliga tidskrifter.

John D. Dunn, läkare som inte har publicerat några klimatrelaterade artiklar. Agerat rådgivare för för Heartland Inst och American Council on Science and Health som båda har fått pengar av fossilindustrin.

Christopher Monckton, utbildad journalist men har föreläst och argumenterat så friskt att han lyfts fram som expert av många konservativa tankesmedjor. Inte publicerat några vetenskapliga artiklar i någon vettig peer-reviewad tidskrift, var dock medförfattare till en artikel i en kinesisk tidskrift men den har blivit toksågad. Hanterar fakta lite som han känner för som visas i de här två filmerna del 1 och del 2.

Patrick Moore, driver PR-firman GreenSpirit och har haft olika gruv- skogs- och energibolag som klienter. Tagit betalt från EURACOAL för att lobba för kolföretagen i EU. Nog mest känd för att han sägs ska ha varit med och grundat Greenpeace (vilket Greenpeace själva inte håller med om). Även om han disputerade i ekologi 1974 är han ingen forskare och har mig veterligt aldrig publicerat någon vetenskaplig klimatartikel.

Charles N. Steele, Hillsdale College, ekonom som skriver artiklar på Heartland Inst med titlar som Climate Socialism is Dangerous and Must Be Defeated.

Aaron Stover, Director of Federal Government/Corporate Relations at The Heartland Institute. Det vill säga, han har ingen naturvetenskaplig utbildning och är ingen forskare.

Richard L. Stroup, professor emeritus i ekonomi. Listad hos Cato Institute och Independent Institute. Jäpp, det är konservativa tankesmedjor…


Chapter contributing authors:

Jerome C. Arnett, Jr., läkare, policy advisor for The Heartland Institute, an adjunct scholar at the Competitive Enterprise Institute, and a scientific advisor to the American Council on Science and Health.

John Baden,  ekonom. grundare av Foundation for Research on Economics and the Environment tidigare medlem i i National Petroleum Council.

Timothy Ball, pensionerad geografiprofessor, känd för att ha ljugit om sitt ”klimat-CV” men kanske framförallt för att han blivit stämd för förtal av Mann (ni vet han med hockeyklubbsgrafen, skrivit om det här). Konsultat för, och representerat, en rad tankesmedjor/lobbyorganisationer. Har publicerat fyra vetenskapliga artiklar inom klimatområdet men den senaste kom 1986.

Joseph L. Bast,  Ekonom, även om han inte verkade ta sin examen. Var med och grundade Heartland Institute. Suttit i styrelsen för en rad olika konservativa tankesmedjor. Protesterade mot att rökning skulle vara farligt, vilket han senare förnekade att han gjort men fick göra en pudel när han konfronterades med bevis. Har inte publicerat något vetenskapligt inom klimatfältet.

Charles Battig, läkare som efter pensionen ägnat sig åt klimatdebatten och skriva insändare. Ingen klimatforskare med andra ord.

Edward S. Briggs, pensionerad vice-admiral i amerikanska flottan, inte ens Heartland Inst gör ett försök att beskriva vad han tillför klimatvetenskapen för något.

Barry Brill, pensionerad politiker och advokat från Nya Zeeland. Inga publicerade klimatartiklar.

Kevin Dayaratna, statistiker vid The Heritage Foundation som jobbade hårt emot Kyoto-protokollet. Gör ekonomiska modellberäkningar över skatter och energi men verkar inte har gjort något inom klimatvetenskapen enligt biografin.

James Enstrom, epidemiolog vid Scientific Integrity Institute, rådgivare åt Heartland Institute, publicerat några kontroversiella och mycket kritiserade studier kring rökning som var finansierade av tobaksbolag. Han är inte klimatforskare.

Donald K. Forbes pensionerad kapten i U.S. Naval Academy.

Patrick Frank, inorganisk biokemist vid Stanford University, Heartland Institute nämner inte något som säger att han skulle ha forskat om klimatet.

Kenneth Haapala, ekonom och chef för lobbygruppen Science and Environmental Policy Project (startad av Fred Singer, se ovan) som aktivt jobbar mot den etablerade vetenskapen om klimatet och freoners verkan på ozonlagret. Har inte publicerat något vetenskapligt inom klimat.

Howard Hayden, pensionerad professor i fysik men inte publicerat något inom klimatvetenskap.

Thomas B. Hayward, pensionerad amiral inom den amerikanska flottan. Policy adviser för Heartland Institute men har aldrig sysslat med klimatvetenskap.

Jay Lehr, hydrolog och ”vetenskaplig chef” inom The Heartland Institute. Var med och drog upp riktlinjer för hur Phillip Morris Tobacco skulle motarbeta vetenskapen som sa att cigaretter var farligt. Suttit i styrelsen och arbetat för ett antal tankesmedjor. Enligt Google scholar har han inte publicerat några vetenskapliga artiklar om klimatforskning.

Bryan Leyland, LCL Ltd. konsult inom kraftenergin. Har inte publicerat något vetenskapligt inom klimatforskning.

Steve Milloy, är ingen forskare, driver bloggen JunkScience där han ”bevisat” att fåglar inte påverkas av DDT och protesterar i princip mot all vetenskap som säger att något kan vara hälso/miljöfarligt. Jobbat för Fox, Cato Institute m fl och är lobbyist. Var med och grundade Burn More Coal t ex. Har inte publicerat något vetenskapligt om klimatet.

Willie Soon, astrofysiker vars forskning till stor del har finansierats av fossilindustrin (t ex Southern Company) och han har varit inblandad i en rad kontroverser där denna finansiering har mörkats (intressekonflikter ska redovisas i vetenskapliga artiklar). Representerat en lång rad av de konservativa tankesmedjorna som kämpar emot klimatåtgärder. Har publicerat klimatrelaterade artiklar men de har också bemötts vetenskapligt.

Richard J. Trzupek, kemist som jobbar som konsult för industrin och har skrivit en bok om: Regulators Gone Wild: How EPA is ruining American Industry. Har inte sysslat med klimatforskning.

Steve Welcenbach, vd för Alchemical Ventures, Inc. Driver sajten Reality News som kämpar för en fri marknad, konservatism och Gud. Håller inte på med klimatforskning.

S. Stanley Young, pensionerad statistiker med förflutet inom läkemedelsindustrin. Verkar ha goda meriter men det är inte inom klimatforskningen.


Ja, det är de oberoende forskarna som alltså skulle sammanfatta klimatvetenskapen på ett mer kunnigt och objektivt sätt än IPCCs experter…

Orkade inte gå igenom remissläsarna (men där fanns det faktiskt en (1) kvinna om någon undrade).

Men Heartland Institute får allt svårare att hitta sponsorer (t o m Exxon har backat ur) och Cato Institute har nu lagt ner sitt klimathotsförnekarprogram. Från NIPCC senaste konferens (i Trumps hotell förstås) rapporterar många om hur publiken nästan enbart består av farbröder i 60-70 års åldern (varav många verkar otroligt bekymrade över hur Greta Thunberg utnyttjas av ekonomiska intressen…)


Och ja, jag känner till Svensmark, Scafetta, Humlum, Shaviv och så vidare, ni behöver inte mejla listor till mig. Deras artiklar har bemötts vetenskapligt utan anklagelser om fusk, vilket jag också beskrivit (klicka på namnen). Om det innebär ”extrem klimatalarmism” att visa de studier/observationer som faktiskt motbevisar deras hypoteser, så ja, låt mig vara det då. Det är så vetenskap har fungerat i evigheter fram tills nu när det är åsikter, enkäter och webröstningar som ska gälla…

Det finns mig veterligt inte något i definitionen av ”konservativ politik” att dissa vetenskap och miljö, men på något sätt verkar de gå hand i hand nu för tiden (det var t ex republikanerna som styrde USA när de inrättade EPA och stiftade en rad ”banbrytande” miljölagar och skapade numera världskända nationalparker). Det är inte jag som hittat på att tankesmedjorna ovan är konservativa, det är de själva som hävdar!


Övriga klimatinlägg hittar du i översikt här.

Och när vi ändå är inne på sånt tycker jag det är lämpligt att lägga till detta 😉 :

Det tar mycket tid i anspråk att bemöta alla klimatinlägg. Tid som får tas från mitt bokskrivande. Om du tycker jag gör ett betydelsefullt jobb i samhällsdebatten får du gärna köpa någon av mina böcker (Tvivel berör ju ämnet) eller stötta med ett bidrag, bankgiro 524-2797 eller Swish: noll sju noll-7745096.

 

 

 

Medeltida värmeperioden och Manns hockeyklubba

[Uppdatering 2019-09-18: Lagt till referens till National Academy of Science utredning av ”hockeyklubban” samt Berkleys temperaturserie.]

Ett stående ämne i klimatdebatten är att klimatet alltid har varierat, vilket det förstås har. Jag har redan skrivit om det långa perspektivet men det har nog ordats betydligt mer om det kortare perspektivet och att den medeltida värmeperioden varit varmare än vad det är nu (MWP = ca 950-1250 år sen enligt Wikipedia). Det vill säga det skulle bara handla om naturliga variationer. Och det värsta är att bevisen för att IPCC mörkar saken finns i deras rapporter!

Eller hur ..?

Det börjar med följande graf som publicerades i IPCCs första assessment report FAR 1990 (IPCC bildades 1988):

Medieval warming graf IPCC

IPCC FAR "Figure 7.1 - Schematic diagram of global temperature variations ... (c) for the last thousand years. The dotted line represents conditions near the beginning of the twentieth century."

 

Där syns det tydligt att MWP var varmare än nu. Den här grafen finns dock inte kvar i de efterföljande rapporterna från IPCC, så försöker de dölja något?

Det verkar ha varit lite förvirring kring denna grafs ursprung, men i Appendix A i denna rapport av Jones et al (tack för länk Uppsalainitiativet) konstateras att det är klimatforskaren Lamb som tog fram den första versionen redan 1965, även om den först publicerades 1982. Det är en  uppskattning av temperaturer i de centrala delarna av England och handlar med andra ord inte om en global temperatur. Notera också att det står Schematic, ingen påstår i IPCCs rapport att det är en riktig skildring av det verkliga globala medelvärdet.

I IPCC tredje assessment report, TAR, från 2001 publiceras en ny graf som ser helt annorlunda ut och har kommit bli en av de mest omdiskuterade sakerna i hela klimatdebatten. Den härstammar från två studier av Mann, Bradley och Hughes 1988+89.

Hockeystickgraph wiki

Nu är hela den medeltida värmeperioden ”borttrollad” och grafen ser ut som en hockeyklubba där bladet representerar den exceptionella ökningen under senare tid. Temperaturen har rekonstruerats med hjälp av så kallade proxydata som till exempel studier av årsringar på träd och liknande som ger en temperatur indirekt. Det var det första tydliga beviset på hur allvarlig uppvärmningen var menade många, medan andra överöste den med kritik.

Hela historien har kallats The Hockey Stick Controversy och involverar en rad utredningar och bråk ända upp i den amerikanska Kongressen. Framför allt Michael Mann hamnade i skottgluggen och har fått utstå mordhot och en våg av Freedom of Information-stämningar där konservativa tankesmedjor och senatorer krävt att han (och andra) lämnar ut mejlkonversationer och en lång rad annan information.

Studien har fått helt berättigad kritik angående hur de skött en del statistiska beräkningar men även efter det hade åtgärdats så var slutsatsen densamma. Andra har klagat på själva användandet av proxydata. En mindre rättelse/korrigering av artikeln publicerades 2004 men det påverkade inte slutsatsen i studien. Det har varit många turer i den här historien och på Real Climate kan du läsa om hur mycket av kritiken har bemötts och också visats vara felaktig.

Senare statistiska ”återanalyser” har bekräftat att datahanteringen håller och studien i sig har också ”upprepats” och alltså bekräftats av andra forskare. Mann anklagas för att inte ha lämnat ut rådata och koder men det stämmer inte, du kan själv ladda ner dem här och det har varit tillgängliga sen 2005.

Amerikanska National Academy of Science (NAS) gjorde en rejäl utredning och kom fram till att studiens slutsatser var riktiga (the North report). De tyckte dock att den fått ett för stort genomslag som ”skyltfönster” för till exempel IPCC eftersom det trots allt bara var en studie med en hel del osäkerheter. Läs kommentar i Nature. (Mann et al har också kompletterat sin studie enligt NAS rekommendationer och utökat den till tvåtusen år tillbaka i tiden, se nedan).

Att forskare är kritiska till andras metodik och dylikt är en del av all forskning och bara sunt, det är en helt annan sak att anklaga någon för fusk och avsiktlig manipulering (”Ett rent beställningsjobb” som Lars Bern uttrycker det). Läs mer på till exempel Skeptical Science här, eller här. Real Climate reder ut vetenskapen bakom hela den här historien Dummies guide to Hockey stick.

Det är dock inget som accepteras i många pseudoskeptiska kretsar. I dagarna har nätet svämmat över av historier om att Mann vägrar lämna ut rådata och koder som använts till studien och att hans hockeyklubba har avslöjats och fällts i en kanadensisk domstol. Det är inte sant vilket jag skrivit om här.

Lars Bern påstår att hela klimatfrågan står och faller med denna graf (och nu när den har motbevisats så var det spiken i kistan för klimathotet). Gösta Pettersson (GP) tar också upp det i sin bok Falskt Alarm som jag skrivit om här. Utöver Manns graf tar han även upp en studie gjord av Loehle som försökt sammanställa de globala temperaturerna men utan att använda trädringsdata och den visar inte samma dramatiska ökning. Och där lämnar GP läsaren med intrycket att det skulle vara hela historien. Men som alltid i den här typen av frågor, det svåraste är att veta vad som inte står där. Och det finns enormt mycket mer att hämta, bland annat en sådan här hockeyklubbsgraf vars försöksupplägg godkändes i förväg av ”den skeptiska världen” …

Loehles artikel fick så mycket kritik att en ny rättad version fick ges ut, men även efter det kvarstår mycket av kritiken och det har publicerats vetenskapliga kritiska kommentarer, se länkar och mer info i mitt inlägg här.

Och som i många andra fall talar argumenten emot sig själva, enligt till exempel en riksdagsledamot för M så bevisar IPCC själva att hockeyklubban var fejk eftersom den inte finns med i senaste IPCC rapporten från 2014:

ipcc_ar5_fig_5_7_temp_reconstruction_past_200_years_modified

 

Den som bryr sig om att titta efter ser att Mann faktiskt är refererad där, de har nämligen uppdaterat sin studie med de rekommendationer som NAS-undersökningen föreslog och publicerades i PNAS 2008 (både med och utan trädringar som proxydata). Att gapa över att de inte längre har med Manns ursprungliga graf känns helt rubbat i min värld.

Men det visar bara att inget står och faller med någon av de här två graferna, det finns en bra bit över tjugo rekonstruktioner av historiska temperaturer ett par tusen år tillbaka. På Wikipedia kan du se en lista på dem och i vilken IPCC-rapport de har förekommit.

Här är studier med egna hockeyklubbor, att som Lars Bern påstå att hela kliamtforskningen stått och fallit med ”hockeyklubban” är rent nonsens:

Hockeyklubbstudier

Sedan många år har ett internationellt samarbete runt det här samlats i PAGE 2k Network och 2013 publicerades en stor sammanfattande studie i Nature (svensken Fredrik Ljungqvist är en av författarna, läs mer om Ljungqvists tidigare studie som brukar sägas ”ha knäckt Manns hockeyklubba” här). Se grafer och mer text på Skeptical Science (tog bort bild pga osäker på rättigheter).

I år, dvs 2019, publicerades ytterligare studier av PAGE 2k. Efter att ha gått igenom en mängd mätserier världen över och applicerat olika statistiska analyser har de kunnat konstatera att varken den medeltida värmeperioden eller den lilla istiden har varit global, det skiljer hundratals år mellan fenomenen i olika delar av världen. Man är mer säker än någonsin på att den uppvärmning vi nu ser är exceptionell och skiljer sig från det som setts tidigare.

No evidence for globally coherent warm and cold periods over the preindustrial Common Era,  Nature volume 571, pages 550–554 (2019)

Consistent multidecadal variability in global temperature reconstructions and simulations over the Common Era Nature Geoscience, volume 12, pages 643–649 (2019)

Du kan läsa mer i denna artikel från BBC där det också finns länkar till gratisversioner av de sagda artiklarna.

Här finns länkar till nästan 40 studier som hanterar historiska temperaturserier (även om alla inte är globala) tillsammans med en kort förklaring vad de handlar om. Längst ner på sidan finns även länkar till bemötande av de vanligaste invändningarna.

Med andra ord, den första skissen på temperaturer i IPCCs första rapport liksom Manns hockeyklubba är inte i närheten av att vara det enda klimatvetenskapen vilar på. Skissen är alltså från en 30 år gammal rapport (och egentligen 55 år gammal). Mann et als graf är 20 år och det gnälls om att den inte refereras till längre och att det är liktydigt med att den har fuskats fram. Det var första gången en sådan rekonstruktion gjordes. Tro fanken att tekniker och kunskap utvecklas, inget blir perfekt första gången (och den uppdaterade grafen finns med i IPCC AR5). Eller ska vi tolka det som att pendeluren var medvetet fusk eftersom atomurens precision är så mycket bättre nu för tiden? Det är naturligtvis helt knasigt. Tror du att det finns en anledning till att Windows ’98 inte längre är i drift?

En översikt av min andra klimatinlägg finns här.

 

Tillägg 18/9: Just det, glömde den här historien.

År 2011 hurrades det på nätet när den ”skeptiska” forskaren Richard Muller vid Berkley bestämde sig för att göra en egen studie (Berkley Earth Surface Temperature, BEST) och en gång för alla reda ut hur det egentligen låg till med den där uppvärmningen och då även hantera den kritik som ofta framfördes (Urban Heat Island till exempel).

Anthony Watts skrev på sin välbesökta klimathotskeptiska blogg Wattsupwiththat:

Jag har sett en del av metodiken, och det gläder mig att deras design hanterar många av de frågor skeptiker påpekat och de har gjort det på ett sätt som är unikt för problemet.

[…] metoden är inte den galenskap vi har sett hos NOAA, NCDC, GISS och CRU och det finns inga ekonomiska förehavanden som kan grumla resultaten av vad jag kan bedöma

[…] Jag är beredd att acceptera vilket resultat de än får fram, även om det visar att jag haft fel.

Även Fred Singer, en fysiker som länge stått i främsta ledet vad det gäller kritiken mot klimatlarmen uttryckte samma sak på Watts blogg .

Och vad blev resultatet? Världen hade fått en ny hockeyklubba och Muller skrev en insändare i New York Times :

KALLA mig en omvänd skeptiker. … Jag har nu tagit ytterligare ett steg: Mänskligheten är nästan uteslutande orsaken.

Berkely decadal-comparison-small

Och så var alla nöjda och glada? Inte direkt. Kritiken lät inte vänta på sig och så lär det väl fortsätta i all evinnerlighet i den här debatten… Läs mer på till exempel Carbon Brief.

 

 

 

 

 

 

 

Den vackra och sanningsenliga klimatdebatten … (Ball vs Mann)

[Uppdaterad 2019-09-18: Nu finns det officiella dokument från rätten, att saken läggs ner hade inget med ”hockeyklubbsgrafen” att göra, se nedan]

Ibland undrar jag på allvar om hela klimatdebatten är hämtad från satirtidningen The Onion. Lars Bern nämnde i en intervju i Swebbtv att klimathotet öppnat upp en marknad för charlataner och det går naturligtvis inte att säga emot, eller vad sägs om det här:

Det pågår sedan många år en rättegång där klimatforskaren Michael Mann (jäpp, han med hockeyklubbsgrafen) anklagar Tim Ball för förtal (har bland annat sagt att Mann borde sitta i fängelse för att ha myglat i sin forskning). En del av denna fight ledde till att en konservativ organisation som publicerat falska anklagelser nådde en uppgörelse med Mann och de tog bort sina artiklar och publicerade samtidigt en ursäkt.

I dagarna fylldes valda delar av bloggsfären med uppgifterna om att Mann förlorat en rättegång mot Tim Ball och att det nu är bevisat att han har förfalskat studien som ledde fram till sin berömda graf. Budskapet har sen gått som en löpeld över världen inklusive svensk alternativmedia.

Mann alla

Uppgifterna kommer från ett blogginlägg av John O´Sullivan som är ett av Balls juridiska biträden. Men det är inte första gången han slirar på sanningen, se nedan, men först lite om det aktuella fallet.

Det framförs att Mann vägrar lämna ifrån sig kod och rådata som ligger bakom hockeyklubbsgrafen, men det finns här och som du själv kan se har de funnits där sen 2003-2005, flera år innan den här processen startade. Det är med andra ord en ren lögn.

Studien har visserligen fått helt berättigad kritik angående hur de skött en del statistiska beräkningar men det har inte påverkat slutsatsen. Senare statistiska återanalyser har också bekräftat att den håller. Studien i sig har även verifierats av andra forskare.

Läs mer: Den medeltida värmeperioden och Manns hockeyklubba

Men även om man bortser från den här studien så har mönstret bekräftats i en hel radda senare studier (+20), se t ex här. Wikipedia har en lista med länkar, de senaste kom för bara några månader sen, läs mer om dem i denna artikel från BBC till exempel.

Det har inte publicerats några officiella dokument från denna rättegång ännu (vad jag vet, de som påstår att Mann förlorat hänvisar till blogginlägg).

[Uppdatering 2019-09-18: NU har utskrift från rätten blivit offentliga, saken läggs ner pga att det gått så lång tid (beror inte på att Mann vägrat lämna ut några data), det är irrelevant och att Ball är över åttio år och hänvisar till dålig hälsa. Läs själva här. Och nu kommer vi se ursäkter för att alla bloggar spridit lögner … eller hur …]

Mann gick i alla fall ut på sina sociala medier och dementerade det som hävdas på nätet med ett brev från sin advokat, anledning till att rättegången las ner är pga att Tim Ball hänvisar till sjukdom:

 

Sullivan och bloggosfären har utropat Tim Ball som ”segrare” i ett annat liknande förtalsfall med en annan klimatforskare när åtalet mot Ball las ner. I själva verket lydde motiveringen att Balls beskyllningar var så dåligt framförda att varje människa med sunt förnuft skulle inse att det inte kunde vara sant. Bloggosfären som köper Balls argument borde ta det som en förolämpning, men istället utropar de sig som vinnare. Hörde jag Orwell?

“The Article is poorly written and does not advance credible arguments in favour of Dr. Ball’s theory about the corruption of climate science. Simply put, a reasonably thoughtful and informed person who reads the Article is unlikely to place any stock in Dr. Ball’s views, including his views of Dr. Weaver as a supporter of conventional climate science.”

 

Och vem är Tim Ball?

Han har som lobbyist avlönad av konservativa tankesmedjor till stor del finansierade av fossilindustrin agerat ”skeptisk klimatexpert” i amerikansk och kanadensisk media och anklagar alltså andra för att ljuga och mygla. En konstart han själv inte är helt obevandrad i …

Enligt egen utsago var han var den första som disputerade inom ”klimatologi” i Kanada (och en av de första i hela världen) och att han varit professor i klimatologi under 28 år vid Winnipegs universitet. Problemet är att det universitetet aldrig haft en avdelning för klimatologi, i verkligheten var han professor i geografi under åtta år och han var långt ifrån den första att disputera i klimatologi i Kanada (om det nu hade varit i klimatologi).

När några uppmärksammade media om att det inte var sant, stämde Ball dem för förtal men drog tillbaka det när domstolen visade att de faktiskt hade rätt. Han har publicerat fyra klimatrelaterade vetenskapliga artiklar och den sista kom 1986, alltså för mer än trettio år sen, och han har inte varit i närheten av att vetenskapligt publicerat den här grafen:

Graphs-Mann-versus-Ball

 

I den ovan nämnda rättstvisten så anlitar Ball en juridisk rådgivare vid namn John O’Sullivan som ska vara anställd av den advokatfirma som hanterar fallet åt Ball. En man som ger mytomani ett ansikte …

Enligt egen utsago har O’Sullivan skrivit en mängd artiklar och är internets mest populära skribent om växthuseffekten med hundratals stora artiklar publicerade världen över. Han har till exempel avslöjat ”Sattelite-gate” som ledde till att en av NOAAs vädersatelliter togs ur drift … eller nej, det var inte riktigt sant, den är fortfarande i drift.

Han säger sig också ha publicerat flera artiklar i National Review och Forbes … men nej, det var heller inte sant, han har inte en artikel publicerad där. De länkar han gett leder mycket riktigt till National Review skrivna av en journalist som heter John O’Sullivan, men det var en annan John … Och till de artiklar han publicerat i andra stora tidningar räknar han när någon annan publicerat en av hans artiklar på deras diskussionsforum …

Han agerar som sagt juridisk rådgivare åt Ball och har enligt sitt CV fina meriter. Hur står det till med hans juristutbildning? Han uppger att han har en utbildning från universitet i Cork, Irland … meeen, det var tydligen en annan John O’Sullivan som hade tagit den utbildningen.

Han refererar även till ett utbildningsbevis från Hill University … Det är ett så välrenommerat lärosäte att de lovar att skicka ett utbildningsbevis inom två veckor om du betalar …

Läs mer här eller här.

 

O’Sullivan och Ball har tillsammans med några andra skrivit boken Slaying the Sky Dragon som ”bevisar” att växthuseffekten bara är en myt. En av författarna är den svenske Claes Jonsson, professor emeritus i matematik, som inte köper den moderna kvantfysiken och är enligt vad han skriver på sin blogg inte särskilt imponerad av Einstein.

Det är lite ovanför min kunskapshorisont men deras slutsatser är verkligen allt annat än mainstream och dissas även av tongivande ”skeptiska” akademiker, som Watts, Judith Curry, Roy Spencer liksom prof em Stilbs och Björnbohm på Klimatupplysningen.

Och vad tycker O’Sullivan om kritiken? Jo, Watts, Curry och de andra är förstås en del av konspirationen och agerar som en kontrollerad opposition, ett uttryck från Lenin som tyckte det var bäst att kontrollera motståndet genom att själv styra den.

O’Sullivan grundade det brittiska företaget Principia Science International (PSI) som bildades 2010 ungefär när deras bok Slaying the Sky Dragon skulle ges ut. PSI har tydligen en adress som leder till ett brevlådeföretag med 13 000 andra företag på samma adress. En adress som dök upp i Panamadokumenten …

Jaja, inte så mycket vetenskap i denna artikel men tja, det säger väl en del om hur man för en Vuxendebatt™ …

 

 

Lion male blick MNI_9455