Att Skriva av Stephen King

Att skriva : en hantverkares memoarer

Att Skriva -en hantverkares memoarer av Stephen King.

Som underrubriken antyder är det i stor utsträckning även en resume av herr Kings liv. Och som för det stora flertalet av ”de som lyckats”, i vilken bransch det nu än må vara, så är det slående hur mycket slit som ligger bakom det där genombrottet. Han växte upp med en ensamstående mamma som fick jobba livet av sig för att få ihop det och detsamma gällde för honom själv när han växte upp. Det var dubbeljobb för inga pengar alls, de hade knappt pengar till att köpa mat men ändå orkade han med att skriva. Konstant och jämt. Tänk vilken känsla att sedan få det där telefonsamtalet från en person man aldrig träffat som meddelar att pocketrättigheterna för Carrie hade sålts för 400 000 dollar och hälften tillföll honom…

Nu väntar jag bara på att min telefon ska ringa 🙂

Som aspirerande författare fann jag boken ytterst inspirerande även om man såklart ville ha den där gyllene formlen för att slå igenom…. tyvärr är ju svaret bara hårt slit. Eller tyvärr egentligen, vad vore saker och ting värt om man inte fick jobba för det? Lyckan att ta sig genom en Ironman  kommer ju knappast från att man lyckats göra något enkelt och helt trivialt, eller hur?

SK går igenom sin syn på hur man ska angripa berättandets konst och han berättar hur han gör, ibland med ganska handfasta råd (man får t ex ta del av några sidor råmanus från boken 1408 (som f ö blivit film regisserad av svensken Håfström), före och efter redigering, ganska kul att se) och ibland mer ”filosofiskt”.

Något som fick mig att le lite och känna en viss befrielse var det här med intriger och strukturerande av manuset i förväg. I mitt första manus ”Själseld” som nu finns i handeln har jag i mångt och mycket skrivit lite som det kommer. I mitt andra manus har jag försökt vara mer strukturerad, mycket pga att jag skulle slippa få skriva om så mycket då jag ändrar inriktining efter hand. I det som jag håller på med nu har jag hamnat i någon sorts skrivkamp. Mycket tror jag beror på att jag försökt få ihop en helt (nåja) klar story i huvudet/på papper innan jag sätter igång att skriva. Resultat: det funkar inte. Punkt. Jag har försökt men det blir just ingenting av det. Det var likadant när jag labbade som kemist, jag kunde inte få ner en lång handlingsplan i förväg (vilket många i chefsnivå tycker är liktydigt med effektivisering…) men trots allt blev det några patent mm.

Och nu säger Kungen att han heller inte gör så, han utgår från en scen, én frågeställning och tar det sedan som det kommer. Lycka 🙂 Ju mer han ”lär känna” karaktärerna kommer de leda honom vidare i storyn. Hur många gånger har jag inte i förväg bestämt vad som ska hända men när man väl kommer dit känns det bara så fel, huvudpersonen skulle aldrig reagera på detta sätt! Och säger Kungen att det är så så tänker jag inte argumentera emot 🙂

På det hela taget var det en underhållande bok, kanske mer inspirerande än rådgivande, för som King säger, det finns inga hemligheter med att lyckas. Skriv mycket. Läs mycket. Och en viss själrannsakan, vissa saker är man inte helt ämnad att bli bra på helt enkelt… Som med allt annat alltså…

 

Tinker Tailor Soldier Spy… but why??

Affisch till filmen Tinker, Tailor, Soldier, Spy

Då har jag sett Tomas Alfredssons kritikerrosade filmatisering av John le Carrés roman Tinker Tailor Soldier Spy -som fick namnet Mullvaden på svenska. (Namnet syftar på en engelsk räkneramsa: tinker, tailor, soldier, sailor, richman, poorman, beggarman, thief.)

Det handlar om den brittiska underrättelsetjänsten där det förstås finns en läcka, och det hela går ut på att avslöja denna. Politiskt maktspel, korruption och hemliga agenter -som upplagt för en film jag gillar. Och det börjar bra…

Jag har inget emot långsamma filmer. Skådespelarna är hur bra som helst.
Och som sagt, jag gillar spionfilmer.

Men varför varför varför göra en film av en bok om man nu ändå bara tänker berätta med ord vad som händer eller har hänt? Som att få en bok uppläst via Skype om man ska överdriva rätt rejält. Man får bara korta filmsvep om det som har hänt med en berättarröst i bakgrunden. Det blir aldrig riktigt spännande, man känner inte med någon av karaktärerna.

Typ.

Nåväl, jag har sett betydligt sämre filmer och jag led inte under de två timmarna men det var långt ifrån en höjdarrulle.

Lysande Bannerhed, men det finns fel i Korparna…

Korparna

2011 års Augustpris gick som kanske är bekant till Tomas Bannerheds debutbok Korparna.
Hade lite tudelade förväntningar om jag ska vara ärlig, en prisbelönt bok som beskriver en pojkes uppväxt i mörkaste Småland: ”en knivskarp skildring av en pojkes våndor inför världen och vuxenheten”, säger AdLibris. Lite urtypen av bok som får kulturnördarna att gå i taket men ingen annan, eller hur? Hade dessutom precis försökt läsa en tidigare Augustvinnare som hyllades för ”det fantastiska språket” (får återkomma med namnet) -efter 40-50 sidor gav jag upp just på grund av ett obegripligt jobbigt språk… Var detta ännu en sådan däringa bok?

Nej. Absolut inte.

Eller jo, på ett sätt, för i ärlighetens namn händer det inte så mycket om man tänker på spännande actionscener och dylikt. Inte för att det är något jag helst av allt vill ha av en bok direkt. Men det blir aldrig tråkigt. Man vill verkligen veta vad som händer härnäst, när ska pappans ”något” kackiga psyke brista, ska Klas få till det med den nyinflyttade tjejen osv?
Språket är alldeles fantastiskt, det är en mörk och dyster historia men det känns ändå inte sådär blytungt.
Tips för författarwannabes: som en sådan brottas man ju en del med begreppet gestaltning, dvs en oskriven (!?) regel inom författandet är att man ska inte skriva ”pappa är dum” utan istället beskriva just detta genom saker han gör, tänker, känner och dylikt och därigenom förmedla känslan att han är dum (för att förenkla det en del). Allt för att få det mer levande, som att man liksom står där vid deras sida, eller ännu hellre finns inne i deras huvuden. Och du som fuskar med ett eget gerillaförfattande, läs och ta rygg på denne man, jävlar vad han gör det bra! Likaså är han sjukt bra på miljöbeskrivningar. Visst, ibland blir det lite väl snirkligt och nästan lite tjatigt, men det är bara vid något enstaka tillfälle jag kände så (och jag läste mestadels i bussen på väg till jobbet och jag är inte direkt morgonpigg 🙂 ).

Men som sagt, ett uppenbart (nåja) fel har ju smugit sig in i boken…. Klas, huvudpersonen, flyr allt det jobbiga i vardagen genom att sticka ut och spana fåglar och uppleva naturen. Flera gånger nämns tornseglare och det är här det blir lite fel. Historien utspelar nämligen på sjuttiotalet med femkronorssedlar och allt. Men det var faktiskt inte förrän efter 1980 man kallade dem tornseglare. Innan dess var dess trivialnamn tornsvala, men det är faktiskt ingen svala.

Visst är det fruktansvärt vårdslöst!!! 🙂
Men skriver man en så pass bra bok så må det vara hänt. En klar tumme upp för Bannerhed och det ska bli spännande att läsa nästa (intressant och se om han behärskar andra miljöer lika klockrent, språket är liksom gjort för ett småländskt jordbruk på något sätt…)

File:Apus apus cm01.jpg

Tornseglare, bild från Wikipedia.

Premiärinlägg

En liten mening kan betyda så mycket…

Det går ju inte att sticka under stol med att en del av författeriet handlar om bekräftelser och naturligtvis vill man ju att folk ska gilla det man skriver. För en tid sedan recenserade Ilena min bok Själseld på sin blogg. Fick precis ett mail av henne, hon ville bara hälsa att hennes mamma nu hade läst boken och skickade ett sms:

”Vad bra boken var! Hälsa Maths att den var riktigt bra! ;)”

En bra avslutning på helgen 🙂

Hello world!

Welcome to WordPress.com. After you read this, you should delete and write your own post, with a new title above. Or hit Add New on the left (of the admin dashboard) to start a fresh post.

Here are some suggestions for your first post.

  1. You can find new ideas for what to blog about by reading the Daily Post.
  2. Add PressThis to your browser. It creates a new blog post for you about any interesting  page you read on the web.
  3. Make some changes to this page, and then hit preview on the right. You can always preview any post or edit it before you share it to the world.